Ads

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Meisara

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

a'isy naufal

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Wednesday, May 7, 2008

kembali ke Rahmatullah



Dah lama aku mendiamkan diri….pelbagai cerita n idea ingin ditulis n dikongsi disini….tapi emosi tidak menyebelahi….hanya bermula dari pemergian arwah nenek pada 26th april 2008….pemergian yg tidak diminta…sesuatu yang tidak disangka.. dan harapan utk bersama di hari bahagia dgn satu- satunye nenek noktah pada hari itu...

Mmg dh lmbat utk aku titipkan disini…sbb setiap kali aku mula utk menaip..mata bertakung…bila teringat bertakung lagi…seperti biase…aku akan cuba sedaya upaya utk tidak tunjukkan emosi pada org…aku sukar utk paparkan kesedihan sbb aku tahu…bila aku mulakan kesedihan, aku akan berterusan n susah utk berenti… aku bagaikan kuat walopn sbnarnya aku sangatlah rapuh…

Semenjak aku dirisik n tarikh utk langsungkan majlis di ketahui keluarga…mok bagaikan sibuk itu n ini..bercerita x sudah tentang masjid yg akan dibina cucunye… berpesan pada pakcik aku aka ayah su…supaya jgn lupa balik kenduri aku (pakcik aku yg duk luar kelantan) rupanye…arwah tiada di hari itu…..on my big day!!!…. Bercerita ngan jiran2 aku...yg x lama dh nk kenduri besar katanye...smbil termenung sana sini...setiap kali jumpa ngan jiran aku pasti akan cerita topik aku...cerita jiran ku...

Setiap kali jumpa aku…arwah pasti menagis n kirim salam banyak2 kt c buncit ngan ulang2 kali..( pada aku… ia hnya pesanan n emosi org tua je) katanye… “ lin, kim salam banyak2 ke nasrul deh, kim salam banyaaakkk ke dia” sambil nangis… aku seperti biase akan cuba utk tidak menangis…hanya senyum n cium mok supaya mok x sedih lagi… rupenye dia x sempat utk menyambut kedatangan cucu ipar yg baru….

Tapi kata2 terakhir mok ialah.. “ mok nk tidor jap ye” tu pun lepas penat buang air yg sangat banyak…satu malam mok x tidor n smua org pn sama… badan mok yg agak berisi jadi kurus n kecil lepas buang air semalaman n x mkn beberapa hari(katanye tekak sempit susah nk telan)...lepas tu, mok x renti Tanya anak bongsu nye bila nk sampai…iaitu ayah su yg balik setiap minggu sejak mok tenat… ayah su sempat jumpa mok n borak2 ngan mok.. n arwah pergi disisi smua anak2 nye.

Pagi sabtu aku tepon mama n Tanya pasal arwah….mama ckp mok tdo n selepas borak ngan mama, kami letak fon..n selang 2 minit mungkin…mama tepon balik sambil menangis n cakap mok dh xde….mase tuh aku terkejut n mmg xleh terima…aku hanya ckp “haah?” mama minta aku btau smua…aku bingung mase tuh. Pada aku… “... mama tipu lin.. mama silap…. Jap lagi mama tepon balik ckp mok tdo jek...” ( aku berkata dlm ati)…tp ape pn aku kene btau abg n kakak aku ngan segera….

Pas bgtau smua…air mata gadis aku sememangnye dh xleh tahan lagi bila call c buncit…mase tuh aku mmg menangis…. Boboy yg ade ngan aku peluk aku kuat sangat mcm tau ape yg jadi…wat aku lagi sedih bila dia tanye… “cik su, mok xde…mok g mane???sape amik mok” dalm sedih kelakar pn ade…sbb budak kecik yg Tanya…tp dia mmg dh duk atas aku n peluk kuat2…aku pn xtau dia paham ke x…

Kami 3 beradik gerak kul 11.30. abg aku mmg x stop memane…dia mengomel sbb kete yg ade ngan dia kete auto n cc rendah lak tuh…kete lagi satu dia tinggal kt ktan... sememangnye a bit slow dlm keadaan yg mmg nk cepat smpai… kami smpat smpi…sblum arwah dikapan kan.

Mase tuh aku hanya rase…arwah pegi seketika…bukan utk selamanye…...

Tapi arini aku mula terima yg arwah mmg dh xde…

Aku redha…sbb arwah pergi bagaikan bersedia n prepare satu persatu…. Seperti mane yg diharapkan… “ Ya Allah, jangan kau seksa dngan sakitnye….kalo ajalnye telah sampai ambil lah ianye dengan baik…jikalau belum…kau berilah kesihatan utknye”.

Tapi kini aku terima, ini smua adalah perjalanan n qada’ qadar tuhan yg dah ditentukan n xleh diubah lagi…. Biarlah ia pergi..mungkin Allah dh tetapkan n yg terbaik utk kami.. kiter hanya mampu doa n lin akan sedekahkan yasin seperti mane mok minta mase mok ade didunia dulu….

“mok, terima kasih atas setiap pengorbanan n pemberian kepada kami…lin harapkan mok pada kenduri lin…tapi Allah lebih sayangkan mok….”

Mase aku nk balik mama menagis. Aku keraskan ati walopn mata aku dh bergenang… “ No, lin jgn nangis…jgn wat mama sedih..isk stop….air mate xmo kuar.”hati aku keras menahan sebak.. mata aku x pandang mama langsung…aku hanya sibuk memandang ke lain konon mencari barang yg ilang…walhal air mutiara dh pn mengalir…tapi aku cepat2 sapu sbb aku xnk sedih mama akn menjadi2…. Mama pasti akan lebih terasa kesedihan n kesunyian sbb mama yg jaga arwah. Setiap hari bergurau, bergaduh, mengadu smuanye berdua… mama cuma ckp kt aku “mok x sempat kenduri lin……”pastu nangis lagi… n tanyakan kalo2 aku nk amik kain batik mok yg banyak….sbb pasni mama nk sedekah kan kain tu…tu mmg pesan arwah…

~> aku hanya ade seorg nenek..sbb nenek n atok aku yg lain telah pergi sejak aku kecil lagi…..or mungkin aku belum lahir..mungkin itu mmbuatkan aku terlebih sedih…Cuma aku rase aku belum puas lagi balas jasa mok sbb mok dulu banyak tolong kami…mungkin sbb dari dulu arwah mmg tinggal ngan kami....

~> mmg aku x sangka...semase nenek2 opismate aku pergi dijemput ilahi...aku mmg mengenangkan mok..n terdetik "alhamdulillah mok sihat lagi" tapi aku x sangka arwah turut sama pergi mengikuti jejak mereka....

marilah kite sama-sama sedekahkan Al-fatihah utk nenek ku Hjh Sepiah... Al -Fatihah....

-n-

4 comments:

nasnasa said...

kita patut gembira kerana cara mok pergi cara org yg beriman.papa yakin dia dpt balasan syurga kerana ALLAH jemput mok dgn penuh penghormatan.al-fatihah.

<~~L e 3 n~~> said...

hmmm...salah satu mende utk pujuk ati dr sedih sbnarnye...huhuhuh

aim-a said...

innalillah...al fatihah buat mok lin..al fatihah..

<~~L e 3 n~~> said...

tq sri..

Come and Surf my Online Store
http://babystuff2u.blogspot.com
http://mummystuff2u.blogspot.com


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails